کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی نشاط

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپی نشاط کرج

کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی نشاط

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپی نشاط کرج


مرکز طب فیزیکی نشاط با تمرکز بر بیماری های مفاصل، استخوان و ستون مهره ها با پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا در خدمت بیماران محترم می باشد. مرکز توانبخشی نشاط با تمرکز بر توانبخشی بیماران دچار سکته مغزی، ضربه های مغزی، ام اس، سی پی و ضایعات نخاعی در بخش های فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و ارتوپدی فنی با پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا در خدمت بیماران محترم می باشد.
آخرین مطالب

۲۰ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۴:۰۰ ب.ظ

بیماری های تنفسی و عفونت ریه

بیماری تنفسی که عموماً در ارتباط با بیماری ریوی است شامل گروهی از بیماری‌ها هستند که از طریق درگیر کردن بخش یا قسمت‌هایی از دستگاه تنفس باعث اختلال در عملکرد ریه‌ها می‌گردند. ریه‌ها مهم‌ترین قسمت دستگاه تنفسی هستند که در عمل تبادل گازهای تنفسی جهت تأمین اکسیژن بافت‌های مختلف بدن و دفع کربن دی‌اکسید نقش دارند. بیماری‌های ریوی در هر سال بسیاری از افراد جامعه را مبتلا می‌کنند که باعث کاهش سطح عملکرد فرد در فعالیت‌های روزمره می‌گردند. میزان اختلال در عملکرد تنفس در یک بیماری ریوی به نوع بیماری و وسعت آسیب وارده بستگی دارد. بیماری‌های ریوی یکی از عوامل مهم مرگ و میر افراد در سراسر جهان است.

تعداد مبتلایان به بیماری‌های انسدادی مزمن ریه به دلیل افزایش مصرف دخانیات و آلاینده‌های محیطی روبه‌افزایش است. بیماری در مرحله‌های پیشرفته، توان بیمار را از نظر عملکرد فیزیکی و اجتماعی می‌گیرد و هزینه بالای درمان نیز بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها و جامعه می‌گذارد…

نقش طب فیزیک و توانبخشی در درمان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به عفونت ریه

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۱۶:۰۰
کلینیک تخصصی نشاط
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۳:۵۵ ب.ظ

پی آر پی ( PRP )

PRP یا (پلاسمای غنی‌شده از پلاکت )یک روش درمانی جدید می‌باشد که اساس کاربرد این روش درمانی استفاده از توان بیولوژیک بدن برای ترمیم خود می‌باشد. پلاکت‌ها حاوی مواد رشدی و ترمیم‌کننده فراوان هستند و تزریق مقدار غنی‌شده از  آنها (که با استفاده از پی آر پی به 5 برابر نرمال می‌رسد) موجب افزایش تعداد سلول‌ها و ترمیم بافت صدمه‌دیده خصوصاً در غضروف و لیگامانها می شود. درواقع در روش درمانی پی آر پی، سلول‌های فعالی  را که در روند ترمیم یک ضایعه شرکت دارند از خون جدا کرده و با غلظت بالا و درعین‌حال کنترل‌شده و متناسب با شدت بیماری، در مفصل تزریق می‌نمایند.

 

شایع‌ترین بیماری‌هایی که با پی آر پی  PRP  درمان می شوند:

1-آرتروز درجه 1 تا 3

2-منیسک  زانو

3-پارگی رباط صلیبی زانو

4-کندرومالاسی (درد زانوی جوانان )

5-تاندونیت های شانه و دردهای مزمن شانه

6-آرنج تنیس بازان

7-التهاب فاسیای کف پا (خار پاشنه)

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۱۵:۵۵
کلینیک تخصصی نشاط
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۳:۴۸ ب.ظ

شاک ویو تراپی

شاک ویوتراپی یک روش غیر تهاجمی و نوین درمانی درطب فیزیکی و توانبخشی می باشد ،که در آن از امواج صوتی پرقدرت برای اهداف درمانی استفاده می شود.امواج صوتی شاک ویو با انرژی بالا نیروی مکانیکی را بر بافت‌های بدن اعمال کرده و در درمان بیماری های اسکلتی_عضلانی بسیاری کاربرد دارد.این امواج سبب افزایش جریان خون در قسمت های آسیب دیده، تحریک بازسازی سلول ها و تسریع بهبودی و تسکین درد می شوند. شاک ویو تراپی به نسبت سایر روش های درمانی متداول اثرات درمانی بهتری داشته و نتایج درمانی آن ماندگارتر است. درمان با شاک ویو موجب بهبود دامنه‌ حرکتی مفصل و عضلات آسیب دیده شده و نقش موثری در تسکین درد و تسریع بهبودی دارد.شاک ویو تراپی یکی از روش های ایمن و کم خطر است که تا کنون میلیلیون ها انسان از اثرات درمانی آن بهره برده اند و تنها در مواردی عوارضی همچون درد، سوزش و گزگز کردن در محل درمان دیده می شود که پس از چند روز بطور کامل بهبود می یابد. تعداد کم جلسات درمانی ( سه تا پنج جلسه  با فاصله یک هفته) ، غیر تهاجمی بودن و عدم نیاز به مصرف دارو ، آن را به روشی مناسب برای درمان بسیاری از اختلالات عضلانی- اسکلتی تبدیل کرده است. شاک ویو تراپی برای درمان دردهای مزمن عضلانی-اسکلتی  به کار می رود و برای ضایعات حاد توصیه نمی شود.

 

استفاده از روش درمانی شاک ویوتراپی چه فوایدی دارد؟

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۱۵:۴۸
کلینیک تخصصی نشاط
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۳:۴۲ ب.ظ

منافع طب فیزیکی برای سالمندان

گرچه بین سالمندی و ناتوانی رابطه حتمی‌ای وجود ندارد، اما با بالارفتن سن، شیوع و میزان بروز بیماری‌های مزمن افزایش می‌یابد و بسیاری از این بیماری‌ها، بر توانایی و استقلال سالمند تاثیرات منفی می‌گذارند. در حال حاضر بیشتر سالمندان با مشکلات عدیده مفصلی و اسکلتی مواجه هستند، درمان و توانبخشی در بیماری‌های رایج سالمندان از جمله آرتروز و پوکی استخوان (استئوپروز) و توانبخشی پس از سکته‌های مغزی، قلبی و بیماری‌های مزمن ریوی از جمله مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و استقلال فردی سالمندان کمک کند. در مواردی هم که بیمار به جراحی نیاز داشته باشد، متخصص طب فیزیکی بیمار را به جراح معرفی می‌کند و اقدام‌های توانبخشی قبل و بعد از عمل را بهبود می‌بخشد. اختلال‌های روحی و روانی در مزمن شدن درد بیماران نقش موثری دارد بنابراین اهمیت توجه به سلامت روحی ، روانی و معنوی سالمندان و ارتقای نقش و جایگاه آنها در جامعه کمتر از سلامت جسمی آنها نیست. علاوه بر این، در کنار بهبود شرایط جسمانی سالمند بیشترین تلاش برای محدود کردن داروهای مصرفی و رویکرد آنها به درمان‌های طبی و فیزیکی است که این مساله می‌تواند از عوارض مسمومیت‌های دارویی در سالمندان بکاهد. بنابراین به‌نظر می‌رسد که نگاه کل‌نگر و همه‌جانبه طب فیزیکی و توانبخشی به متخصصان این رشته، جایگاه ویژه‌ای به بررسی و درمان مشکلات سالمندان می‌دهد.رشته طب فیزیکی و توانبخشی برای بازگشت توانایی‌ها و حرکت‌های از دست رفته و افت عملکرد سالمندان برنامه‌های خاصی دارد و می‌تواند باعث بهبود عملکرد آنها و افزایش میزان توانایی‌شان شود.

 

در طب فیزیکی و توانبخشی برای سالمندان چه اقداماتی صورت می گیرد؟

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۱۵:۴۲
کلینیک تخصصی نشاط
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۳:۳۵ ب.ظ

فلج ارب

فلج ارب ( فلج زایمانی ) یکی از انواع فلج شبکه براکیال است ، که از هر 1000 نوزاد، یک یا دو نوزاد دچار فلج ارب می شوند. هنگامی که زایمان به سختی انجام می شود، یا وقتی ماما هنگام به دنیا آوردن نوزاد کشش زیادی به نوزاد وارد می‌کند تا زودتر او را از کانال زایمانی عبور دهد، ممکن است گردن نوزاد با کشش زیادی به شدت به یک طرف منحرف و کشیده شود. براثر این کشش اعصاب شبکه گردنی کشیده می‌شوند و این کشیده شدن موجب صدمه و آسیب به عصب می‌شود و کودک دچار فلج ارب می‌شود. کودکان مبتلا به فلج ارب به علت آسیب شبکه گردنی ممکن است در تکان دادن گردن و دست خود دچار مشکلات حرکتی شوند.

درفلج زایمانی شبکه براکیال، اعصاب فوقانی تحت تأثیر قرار می گیرند. شبکه براکیال یک شبکه عصبی در گردن است. اعصابی که از این شبکه خارج می‌شوند در تمام اندام فوقانی منتشر شده و موجب حس و حرکت آن می‌گردند. اکثر نوزادان مبتلا به فلج زایمانی شبکه براکیال، هر دو مورد احساس و حرکت را در بازوی آسیب دیده بازیابی می‌کنند. در نوع فلج ارب ، نوزاد ممکن است قادر به حرکت شانه نباشد، اما بتواند انگشتان خود را حرکت دهد. اگر هر دو اعصاب فوقانی و پایینی کشیده شده باشند، معمولا شرایط نوزاد وخیم‌تر از فلج ارب خواهد بود که به آن فلج سراسری یا کلی شبکه براکیال مادرزادی گفته می شود.

 

علت ابتلای نوزاد به فلج ارب 

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۱۵:۳۵
کلینیک تخصصی نشاط
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۳:۲۹ ب.ظ

بیماری های ارثی اسکلتی عضلانی

بیماری‌های عضلانی به دو نوع اکتسابی و ارثی تقسیم می‌شوند و در اکثر موارد، درمان قطعی برای نوع ارثی آن وجود ندارد. از مهم‌ترین انواع بیماری‌های عضلانی ارثی می‌توان دیستروفی‌های عضلانی، مانند : دوشن و بکر را نام برد، که در سال‌های آغازین زندگی به وجود آمده و باعث محدودیت و ضعف در حرکت و عوارض قلبی، ریوی، و در نهایت مرگ بسیاری از این بیماران در سنین جوانی می‌گردد.

شیوع هر یک از انواع ارثی این بیماری‌ها به تنهایی اندک است اما در مجموع، فراوان خواهد بود. بروز کلی میوپاتی‌های مادرزادی نامشخص است، اما در مطالعات صورت گرفته ، حدود ۱۴ درصد از نوزادان دچار شلی (هیپوتونی) مبتلا به میوپاتی‌های مادرزادی بوده‌اند. بروز دیستروفی عضلانی دوشن، یک در هر ۳۵۰۰ تولد نوزاد پسر و بروز دیستروفی عضلانی بکر، یک در هر ۳۰ هزار تولد نوزاد پسر است.

آیا بیماری های ارثی اسکلتی عضلانی قابل درمان هستند؟

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۱۵:۲۹
کلینیک تخصصی نشاط
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۳:۱۹ ب.ظ

بیماری پارکینسون

پارکینسون یک بیماری نادر است و از هر 300 نفر تقریباً یک نفر به آن مبتلا می‌شود.

بیماری پارکینسون مجموعه ای گسترده از مشکلات عصبی است که در اصطلاح به آن‌ها اختلالات حرکتی از مبدأ گفته می‌شود. بیماری پارکینسون به سیستم عصبی مرکزی بدن حمله کرده و باعث کاهش توانایی مغز برای انجام حرکت‌های هماهنگ می‌شود. و این باعث حرکت‌های غیرارادی در بیمار و در نهایت ایجاد احساس زندانی شدن برای بیمار در بدن خود خواهد شد. بیمار مبتلا به پارکینسون با لرزش مداوم اندام‌ها، ایجاد خمیدگی در وضعیت بدن، حرکت آهسته در اعضای بدن و خیره شدن به یک فضای خالی مواجه خواهد شد، و این علائم در بدن بیمار به‌سادگی برای سایرین قابل تشخیص خواهد بود.

علائم بیماری پارکینسون:

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۱۵:۱۹
کلینیک تخصصی نشاط
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۳:۱۰ ب.ظ

سکته قلبی

سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد عبارت است از صدمه به قسمتی از عضله قلب ،که به دلیل انسداد در رگهای کرونری (رگهای تغذیه کننده عضله قلب )و از بین رفتن جریان خون در آن قسمت اتفاق می افتد. لخته درون رگ کرونری ، جریان خون و اکسیژن رسانی به عضله قلبی را مختل می کند و سبب مرگ سلولهای قلبی در آن ناحیه می شود، ماهیچه قلبی آسیب دیده توانایی خود را برای انقباض از دست می دهد و عضله قلبی باقیمانده برای جبران منطقه آسیب دیده واردعمل خواهد شد. گاهی ،استرس شدید ناگهانی می تواند یک حمله قلبی را شروع کند

علائم سکته قلبی چیست؟

شایع ترین علائم سکته قلبی :

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۱۵:۱۰
کلینیک تخصصی نشاط
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۲:۴۹ ب.ظ

سکته مغزی

سکته‌ی مغزی عارضه‌ای است که در طی آن، رگ‌های خونی درون مغز و رگ‌هایی که به‌ طرف آن می‌روند آسیب می‌بینند. این عارضه یکی از مهم‌ترین علل مرگ و یکی از علل ایجاد ناتوانی است. زمانی که یکی از رگ‌های خونی که مسئول حمل مواد غذایی و اکسیژن به مغز است پاره شده و یا توسط یک لخته‌ی خونی مسدود شود، سکته مغزی اتفاق می افتد. در این زمان ، این بخش از مغز نمی‌تواند مواد غذایی و اکسیژن موردنیاز خود را تأمین کند و درنتیجه سلول‌های آن می‌میرند. حدود دوسوم افرادی که دچار سکته‌ی مغزی می‌شوند زنده مانده و به توان‌بخشی نیاز پیدا می‌کنند. هدف طب فیزیکی و توانبخشی ، کمک به بهبود عملکرد و کیفیت زندگی بیماران سکته مغزی می باشد. طب فیزیکی و توانبخشی نمی‌تواند آثار سکته‌ی مغزی که آسیب به بافت مغز است را “درمان” کند، اما به بیماران کمک می کند تا در طولانی‌مدت بهترین وضعیت ممکن را داشته باشند.

انواع سکته‌های مغزی و علل آن:

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۱۴:۴۹
کلینیک تخصصی نشاط
چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۲:۲۹ ب.ظ

پای پرانتزی

هنگامی که در حالت ایستاده ، حتی اگر مچ پا به هم چسبیده باشد، زانوها از همدیگر فاصله زیادی داشته باشد، اصطلاحا” به آن زانوی پرانتزی (ژن واروم) می گویند. این عارضه بیشتر در بین کودکان و افراد زیر 18 سال شایع است . نام زانوی پرانتزی به خاطر شکل خاصی که ران و ساق پاها پیدا می‌کنند، بر روی این عارضه گذاشته شده است.

پرانتزی بودن پاها در بین خردسالان امری بسیار شایع است و اصولا نوزادان به خاطر شکل خاصی که در شکم مادر داشته‌اند، با پاهای پرانتزی به دنیا می‌آیند. زمانی که یک کودک خردسال شروع به راه رفتن می‌کند و بر روی پاهای خود وزن می‌اندازد، به مرور زمان پاهای او شروع به صاف شدن می‌کند و به تدریج از حالت خمیدگی و پرانتزی خارج می‌شود.اما در صورتی که کودک به سن سه سالگی نزدیک شده و هیچ تغییری در وضعیت پرانتزی بودن پاهای او ایجاد نشده است، احتمال آن وجود دارد که به مشکلی زمینه‌ای مبتلا است. همین موضوع در مورد افراد نوجوان و بزرگسالی که به زانوی پرانتزی مبتلا هستند نیز صادق است و این افراد نیز به رسیدگی پزشکی و اقدامات درمانی نیاز دارند.

علت بروز پای پرانتزی در بزرگسالان چیست؟

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۱۴:۲۹
کلینیک تخصصی نشاط